SLM-logo-horizontal-RGB-p-500

Lisää koriisi myös nämä:

Ostoskorin sisältö:

Yhteensä:
Avaa ostoskori
0,00 
Sulje

Puuveneen kyllästys

Puuveneen kyllästys

Puuveneen kunnollinen kyllästäminen on veneen pitkäikäisyyden kannalta tärkein yksittäinen työvaihe. Puulaadusta riippumatta huolellinen puuveneen kyllästys pidentää merkittävästi huoltoväliä ja takaa veneelle vuosikymmenien käyttöiän.

Hyvin kyllästetty puu ei ime itseensä vettä ja ei tällöin elä kosteuden takia. Kun puun kosteuseläminen on näin minimoitu, ei puu pääse haristumaan ja vene kestää kauniina vuosikymmeniä. Oikeat öljylakat kuten Epifanes kirkas lakka, Le Tonkinois -lakka ja Rylard VG 63 -venelakka tarttuvat erittäin hyvin oikeiden puuöljyjen päälle. Tarvittaessa voidaan aina myös tehdä rasvanpoisto, jos puuöljyä on levitetty liikaa. Kyllästämätön puu usein haalistuu nopeammin kuin öljyllä kyllästetty ja ei kestä välttämättä vuotta pidempää ilman hiontaa ja uutta lakkausta. Pahimmassa tapauksessa saattaa puu jopa lahota. Hyvin kyllästetty ja kunnolla öljylakattu puu voi kestää useita vuosia ennen suurempia huoltotoimenpiteitä.

Koska kyllästystyö tosiaan usein kestää pitkään, on hyvä suunnitella työ etukäteen: Esimerkiksi teetkö työn sisätiloissa, jotta pystyt hallitsemaan kosteutta. Tai millaiset ovat tulevien päivien säät, jos teet työn ulkona. Puuveneen kyllästyksessä ulkona on hyvä pitää silmällä ilman suhteellista kosteusprosenttia. Mitä matalampi kosteusprosentti on, sitä parempi. Kyllästä puuta vain, kun suhteelinen kosteusprosentti on alle 70 %. Aikainen kevät on usein paras ja ainoa mahdollinen aika tälle touhulle ulkona.

Mistä aloittaa

Puuvene pitää siirtää kuivumaan ennen käsittelyä. Yleensä parin viikon kuivaus sisällä riittää ennen työn aloittamista. Ulkona työ kannattaa tehdä keväällä kun vene on ollut kuivalla maalla talven yli. Vanhat maali- ja lakkakerrokset pitää hioa pois ennen kyllästystä, tai kuumentaa kaasu- tai kuumailmapuhaltimella kohta kerrallaan ja kaapia pois kuplinut pintakäsittelyaine.

Jotta puuveneen kyllästys imeytyisi mahdollisimman tasaisesti puuhun, tulee käsiteltävä pinta hioa täysin puhtaaksi. Näin puun syyt saadaan auki, ja kylläste pääsee imeytymään puun sisään. Muista poistaa hiontapöly huolella.

Hiomisessa kannattaa käyttää laadukasta hiomakonetta, joka kestää jatkuvaa käyttöä ja välillä myös pientä rankaisua. Epäkesko toimii hommassa hyvin, mutta myös nauhahiomakonetta voi käyttää. Tosin tämä usein syö pintaa huomattavasti enemmän ja käyttö rajoittuu puun syiden mukana menoon. Hionta on yleensä hyvä aloittaa 60 karkeudella. Mikäli tarve vaatii, niin voidaan käyttää karkeudeltaan 40 jos 60 ei pure tai 80, jos pinta on jo saatu kaavittua kunnolla puhtaaksi.

Viimeistely hionnassa voidaan käyttää karkeudeltaan 100 – 200 välillä olevaa paperia. Hienompaa paperia voi myös käyttää tämän jälkeen, mikäli haluaa mahdollisimman hienon lopputuloksen. Hiomapaperia kannattaa vaihtaa tasaisin väliajoin, jotta jälki pysyy hyvänä.

Hionnan jälkeen on hyvä käydä pinnat läpi esimerkiksi kostealla rätillä. Tämä poistaa hionta pölyn ja nostaa puusta tikkua pystyyn, jonka jälkeen annetaan pinnan kuivua ja hiotaan vielä hyvin kevyesti. Tämä antaa puulle mahdollisuuden mukautua nykyiseen tilaan ja antaa kauniimman lopputuloksen.

Tässä kohtaa puuveneen kyllästystä tulee muistaa, että puu on suojaamaton ja tarvitsee kyllästyksen ennen kuin tämä mahdollisesti kuivuu liikaa, joka voi aiheuttaa puun halkeamista tai kostuu esimerkiksi ilman kosteudesta ja haittaa kyllästeen imeytymistä. On myös mahdollista, että paljas ja arka puupinta homehtuu jos kyllästystä lykätään pitkälle ja tällöin on vähintäänkin edessä uusi hionta.

Kyllästys

Itse puuveneen kyllästys voidaan toteuttaa valmiilla kaupasta ostettavalla Veneenkyllästysaineella tai omalla seoksella. Alla enemmän näistä ja seosten eroista.

Levitys voidaan tehdä siveltimellä, lyhytkarvaisella telalla tai ruiskulla. Valumat on aina hyvä tasoittaa siveltimellä tai pyyhkiä rätillä.
Jos käytät rättejä, muista että et jätä rättejä myttyyn vaan poltat, kastelet vedellä tai levität ne kuivumaan. Luonnon öljyillä on itsesyttymisvaara.

Veneen kyllästämistä tulee jatkaa niin pitkään kuin puu imee itseensä öljyä. Kyllästämistä saattaa kestää koko päivä, tai suuremman kohteen kohdalla useita päiviä, ja öljyä tulee lisätä aina kun edellinen kerros on jo melkein imeytynyt puuhun, niin sanotusti märkää märälle tekniikalla. On kuitenkin aina tärkeää lukea käsiteltävän tuotteen ohjeet tämän etiketistä tai tuotekortista ja noudattaa niitä. Lopuksi imeytymätön öljy pyyhitään aina pois. Tässä voit käyttää apuna rasvanpoistoainetta.

Edellä mainitsemani ohjeet ovat hyviä yleisohjeita, mutta eivät välttämättä aina toimi kaikilla tuotteilla tai pinnoilla.
Työvälineet voidaan puhdistaa työn jälkeen liuotteella, tai antaa kuivua koviksi jolloin nämä voidaan kierrättää jätteiden kanssa.

Minkä kyllästeen valitsen?

Markkinoilta löytyy useita erilaisia aineita puuveneen kyllästämiseen, joista suurin osa tuntuvat pitävän sisällään enimmäkseen halpoja maaöljypohjaisia alifaattisia hiilivetyjä eli White Spirit, lakkabensiiniä tai mineraalitärpättiä, toisin sanoen liuottimia. Kannattaa olla tarkkana, minkä tuotteen ostaa mikäli käyttää valmiita seoksia. Jossain tuotteissa voi olla reilusti yli puolet halpaa liuotinta, mutta tuotteen hinta saattaa olla hyvinkin arvokas. Vanhalla tunnetulla nimellä voi myydä mihin tahansa hintaan tuotetta, vaikka resepti olisi muuttunut jo vuosi kymmeniä sitten ja tuote täynnä liuotinta. Onneksi markkinoilta löytyy myös tuotteita joissa ei ole lainkaan maaöljypohjaisia liuottimia. Kuten Suomen Luonnonmaalien tarjoama Pajutex Puuveneöljy.

Liuotin tai toiselta nimeltään ohennin ei välttämättä ole huono asia, kysymys on ennemminkin minkä tyyppistä ohenninta käyttää. Seokseen voidaan käyttää esimerkiksi pineeni-, luonnon-, tai puutärpättiä (rakkaalla lapsella on monta nimeä), joka tulee suoraan havupuista tai jopa sitrushedelmien kuorista valmistettua sitrusöljyohenninta. Nämä perinteiset liuottimet toimivat puun kanssa paremmin kuin maaöljypohjaiset. Nämä luonnontärpätit haihtuvat selvästi maaöljypohjaisia hitaammin, jolloin ne pystyvät kuljettamaan kyllästeaineen syvemmälle puuhun ennen haihtumistaan. Lisäksi on huomattu että maaöljypohjaiset liuottimet saavat kyllästettäessä puun haurastumaan.

Eri puulajit imevät öljyjä eri tavalla, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Kun kyllästetään mäntyä, voidaan öljyn pitoisuutta pitää korkeana ja ohentimen matalana, mutta kun työmaalla odottaa tiikki, pitää tällöin liuotteen osuus olla korkeampi, jotta kyllästys saadaan onnistumaan mahdollisimman hyvin. Suurempi määrä ohenninta laadukkaissa ja tiukka solukkoisissa puulaaduissa auttaa öljyä imeytymään syvemmälle puuhun.

Omat raaka-aineet ja sekoitussuhteet ovat tienkin klassinen tapa lähestyä tätä asiaa perinteiseltä näkökannalta. Pellavaöljyä, puutärpättiä ja tervaa on käytetty pitkään tässä asiassa ja nämä toimivat vieläkin. Jokaiselta kyllästäjältä löytyy se oma toimiva resepti joka varmasti jaetaan kysyttäessä vaikka kädestä pitäen. Yleensä kaikki reseptit toimivat, mutta toiset voivat olla toimivampia eri puutyypeillä ja eri olosuhteilla. Usein kuulee edelleen rannoilla puhuttavan Aspergolista. Aspergol oli teollisuuteen tarkoitettu halpa lahosuoja, joka sisälsi lakkabensiiniä ja pari posenttia sinkkinaftenaattia, ei siis mikään ihmeellinen aine – aika kultaa muistot.

Yhtä kaikki, kun vene on huolellisesti kyllästetty, ja sen on annettu kuivua riittävän kauan, voidaan se pintakäsitellä esimerkiksi tervalla tai aidoilla öljylakoilla.

Viimeistely

Kun öljykyllästetty vene on kuivunut riittävän kauan voidaan se pintakäsitellä. Riittävän kauan riippuu valittavasta pintakäsittelystä. Esimerkiksi terva voidaan levittää pintaan hyvinkin pian, kun taas lakkaus vaatii pohjalta selvästi kuivempaa alustaa. Myös käytetty kyllästysaine ja kyllästystapa vaikuttavat kuivumisaikaan. Esimerkiksi itsetehdyt kyllästeet kuivuvat usein huomattavan kauan, jopa kuukausia. Kun taas oikea tähän takoitukseen tehty tuote voi olla lakattavissa jo viikon kuluttua kyllästyksestä.

Luonnonmaalikauppiaasi,

Ilkka

Lue seuraavaksi:

Suomen Luonnonmaalit