09 851 2101 Upokaskuja 6-8, 01450 Vantaa Ma: 9-18 Ti-Pe: 9-17 La: 10-14 Su: suljettu Kirjaudu | Oma tili

Ostoskori on tyhjä.

Suomen Luonnonmaalit Logo
Ekomaaleja ilman viherpesua – onko niitä?

Ekomaaleja ilman viherpesua – onko niitä?

Miksi tuotteemme eivät näytä ekotuotteilta?

Pienen ajan sisällä myymälässämme kävi kaksikin asiakasta, jotka ääneen ihmettelivät miksi edustamamme tuotteet eivät näytä ekologisilta. Olin ehtinyt kertoa tuotteista jo tovin, kun kävi ilmi etteivät esimerkiksi AURO-tuotesarjan tuotteiden myyntipakkaukset ole vakuuttavan näköisiä ekologista tuotetta ostavan asiakkaan mielestä.

No näinhän se taitaa olla. Meidät on opetettu viherpesua pursuavan markkinoinnin ansiosta tunnistamaan ekologiset tuotteet yleensä hyvinkin vihreävoittoisesta etiketin ulkoasusta, ekomerkeistä ja ekoväittämistä. Mutta ovatko nämä viherpestyt tuotteet oikeasti ekologisia?

Meitä yritetään huijata, tai jos nyt ei aivan huijata, niin ainakin harhauttaa, viherpesulla

Ekomerkit, ekoväittämät tai vehreä myyntipakkaus ei todellakaan takaa tuotteen luonnonmukaisuutta, päästöttömyyttä tai kemikaalittomuutta. Olemmekin tilanteessa, jossa helposti ajatellaan että jos tuotteen ulkoasu ei pursua vehreyttä, tai markkinointi ei ole kyllästetty ekoväittämin ja kuorrutettu erilaisin ekomerkein, ei sisältökään kovin ekologista voi olla.

Ja juuri siihen tuo viherpesevä koneisto luottaakin. Kunhan tuote vaikuttaa ekologiselta, myös ympäristötietoiset ihmiset erehdytetään ostamaan niitä.

Yleisin tapa viherpestä tuote on ilmoittaa ettei se sisällä jotain yleisesti haitalliseksi tietämäämme ainetta. Sitä samaa ainetta on tuskin enää missään muussakaan tuotteessa. Harvoin kuitenkaan tulee mieleen kyseenalaistaa, millä tuo haitallinen tuote on korvattu. Ja vasta tulevaisuus näyttää, mitä nyt käyttöönotetut korvaavat tuotteet meille aiheuttavat.

Mutta eihän se vihreä ulkoasu ja lempeä nimi oikeastaan mitään kerro

Valmistaja voi paketoida tuotteen kuin tuotteen ekologiselta näyttävään myyntipakkaukseen. Ja niinhän valmistajat yleensä tekevätkin. Tutkimusten perusteella n. 90 % kuluttajatuotteista on käynyt jonkinlaisen viherpesun läpi. Ja tämä tekee oikeasti ekologisten tuotteiden erottamisen vähemmän ekologisista erittäin vaikeaksi.

Eivät kaikki maalituotteet tietenkään ole viherpestyjä. Eniten viherpesua on esiintynyt boutique-tyyppisissä maaleja myyvissä liikkeissä. Usein niissä myytävät maalit ovat monelta osin ongelmallisia. Aina niissä ei ole edes suomenkielisiä käyttöohjeita. Tuotteista ei ole tehty käyttöturvallisuustiedotteita. Tuotteiden ominaisuuksista annetaan vähintäänkin arveluttavaa tietoa. Ja näiden tuotteiden ekoväittämät – täysin katteettomia. Valitettavasti.

Kun markkinointi pääsee vaikuttamaan tuotteen nimeämiseen, tuoteilmeeseen ja myynnin tueksi keksittyihin ekoväittämiin, on “ekologinen” tuote valmis myytäväksi. Tästä syystä markkinoilla on paljon tuotteita, jotka on nimetty öljyksi tai vahaksi vaikka itse tuote ei niitä juuri sisältäisikään. Kunhan tuote vaikuttaa ekologiselta.

Kaiken kaikkiaan maali voi sisältää kymmeniä erilaisia kemikaaleja. Juuri se ekomerkittykin. Niissä on kuohumisen torjumiseen purkituskoneessa vaahdonestoaineita. Pigmentin laskeutumista purkin pohjalle estetään paksuntimilla ja maalien peltipurkkeja suojataan korroosionestoaineilla. Lisäksi maalit sisältävät erilaisia kalvonmuodostajia ja PCB -yhdisteitä pehmittimenä sekä parantamaan maalin lämmön ja kemikaalien kestävyyttä.

Tuotteita ilman viherpesua tai ilman katteettomia ekoväittämiä

Meidän tavoitteemme on, että valikoimissamme on vain oikeasti ekologisia tuotteita. Vuoden 2018 aikana tavoitteenamme on tuoda jokaisen tuotteen tuotekuvaukseen Ekologisuus-välilehti, josta tuotteen ekologisuuden plussat ja miinukset oikeasti selviävät. Esimerkki valmiista Ekologisuus-välilehdestä löytyy uusimmasta tuotteestamme AURO 814 Hirsisuoja valkoinen. Näin tuotteiden ekologisuutta voidaan oikeasti vertailla keskenään. Aikaisemmin tällainen on ollut lähes mahdotonta, koska valmistajat eivät yleensä kerro mitä kaikkea tuotteen valmistuksessa on käytetty. Tavoitteenamme onkin, että valmistajat joko suostuvat kertomaan tuotteessa käytetyt ainesosat, tai sitten tuote tullaan pikkuhiljaa poistamaan valikoimistamme. Aluksi tämä koskee sisätuotteita, koska niillä on suurempi merkitys terveyden kannalta, mutta jatkossa myös ulkotuotteita.

Suomen markkinoilla on oikeastaan vain yksi valmistaja, joka kertoo kaikki maalituotteessa käytetyt raaka-aineet kaikissa tuotteissaan. Se on AURO. Tämä on siis erittäin poikkeuksellista. Yleensä maaleista kerrotaan vain se mikä on lainsäädännön takia pakko kertoa. Ei mitään muuta.

Miksi emme ole viehtyneet ekomerkkeihin

En kiellä, etteikö idea ole hyvä. Merkki, josta voi tunnistaa muita tuotteita selvästi ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon. Ongelma tulee siinä, että ekomerkit ovat bisnestä. Ekomerkit (esimerkiksi EU-Kukka ja myös tuo M1-merkintä) eivät ole jotain joka ansaitaan, vaan ne voidaan ostaa tuotteelle joka alittaa tietyt raja-arvot. Ja vielä kun tähän lisätään se että nuo raja-arvot eivät todellakaan takaa tuotteen myrkyttömyyttä tai päästöttömyyttä, on meillä tilanne jossa merkittävästi enemmän huolta aiheuttavia ainesosia sisältävissä tuotteissa on ekomerkki, ja niissä turvallisemmissa ei.

Lisäksi kemianteollisuus on onnistunut lobbaamaan valtavan määrän poikkeuksia, joita ei tarvitse ottaa huomioon ekomerkityissä maalituotteissa.

Siksi tuotteillemme ei ole haettu ekomerkkejä, vaan ne ovat oikeasti ekologisia.

Miksi kaikella tällä on oikeasti merkitystä

Koska maalien sisältämät kemikaalit eivät ole ongelmattomia. Useimmat meistä jo ymmärtävät, että ruoka ja juoma tulee olla mahdollisimman puhdasta. Keskimäärin ihminen kuluttaa 1 kg ruokaa ja 2 kg vettä päivässä. Ilmaa hengitämme noin 10 000 litraa vuorokaudessa. Se on yhteensä noin 15 kg. Eli viisi kertaa enemmän kuin ruokaa ja vettä yhteensä. Ja sisätiloissa ollessamme tähän ilmaan sekoittuu kaikki ne kemikaalit, joita maalit sisältävät.

Jo 600 000 suomalaista on saanut oireita huonosta sisäilmasta. Kaikki oireet eivät tietenkään johdu pintakäsittelyaineiden kemikaaleista, mutta niillä on yllättävän suuri merkitys sisäilman laatuun. Maalattuja pintoja on paljon.

Luonnonmaalikauppiaasi,

Lauri

Leave a reply

Ekomaaleja ilman viherpesua – onko niitä?

Ekomaaleja ilman viherpesua – onko niitä?

Miksi tuotteemme eivät näytä ekotuotteilta?

Pienen ajan sisällä myymälässämme kävi kaksikin asiakasta, jotka ääneen ihmettelivät miksi edustamamme tuotteet eivät näytä ekologisilta. Olin ehtinyt kertoa tuotteista jo tovin, kun kävi ilmi etteivät esimerkiksi AURO-tuotesarjan tuotteiden myyntipakkaukset ole vakuuttavan näköisiä ekologista tuotetta ostavan asiakkaan mielestä.

No näinhän se taitaa olla. Meidät on opetettu viherpesua pursuavan markkinoinnin ansiosta tunnistamaan ekologiset tuotteet yleensä hyvinkin vihreävoittoisesta etiketin ulkoasusta, ekomerkeistä ja ekoväittämistä. Mutta ovatko nämä viherpestyt tuotteet oikeasti ekologisia?

Meitä yritetään huijata, tai jos nyt ei aivan huijata, niin ainakin harhauttaa, viherpesulla

Ekomerkit, ekoväittämät tai vehreä myyntipakkaus ei todellakaan takaa tuotteen luonnonmukaisuutta, päästöttömyyttä tai kemikaalittomuutta. Olemmekin tilanteessa, jossa helposti ajatellaan että jos tuotteen ulkoasu ei pursua vehreyttä, tai markkinointi ei ole kyllästetty ekoväittämin ja kuorrutettu erilaisin ekomerkein, ei sisältökään kovin ekologista voi olla.

Ja juuri siihen tuo viherpesevä koneisto luottaakin. Kunhan tuote vaikuttaa ekologiselta, myös ympäristötietoiset ihmiset erehdytetään ostamaan niitä.

Yleisin tapa viherpestä tuote on ilmoittaa ettei se sisällä jotain yleisesti haitalliseksi tietämäämme ainetta. Sitä samaa ainetta on tuskin enää missään muussakaan tuotteessa. Harvoin kuitenkaan tulee mieleen kyseenalaistaa, millä tuo haitallinen tuote on korvattu. Ja vasta tulevaisuus näyttää, mitä nyt käyttöönotetut korvaavat tuotteet meille aiheuttavat.

Mutta eihän se vihreä ulkoasu ja lempeä nimi oikeastaan mitään kerro

Valmistaja voi paketoida tuotteen kuin tuotteen ekologiselta näyttävään myyntipakkaukseen. Ja niinhän valmistajat yleensä tekevätkin. Tutkimusten perusteella n. 90 % kuluttajatuotteista on käynyt jonkinlaisen viherpesun läpi. Ja tämä tekee oikeasti ekologisten tuotteiden erottamisen vähemmän ekologisista erittäin vaikeaksi.

Eivät kaikki maalituotteet tietenkään ole viherpestyjä. Eniten viherpesua on esiintynyt boutique-tyyppisissä maaleja myyvissä liikkeissä. Usein niissä myytävät maalit ovat monelta osin ongelmallisia. Aina niissä ei ole edes suomenkielisiä käyttöohjeita. Tuotteista ei ole tehty käyttöturvallisuustiedotteita. Tuotteiden ominaisuuksista annetaan vähintäänkin arveluttavaa tietoa. Ja näiden tuotteiden ekoväittämät – täysin katteettomia. Valitettavasti.

Kun markkinointi pääsee vaikuttamaan tuotteen nimeämiseen, tuoteilmeeseen ja myynnin tueksi keksittyihin ekoväittämiin, on “ekologinen” tuote valmis myytäväksi. Tästä syystä markkinoilla on paljon tuotteita, jotka on nimetty öljyksi tai vahaksi vaikka itse tuote ei niitä juuri sisältäisikään. Kunhan tuote vaikuttaa ekologiselta.

Kaiken kaikkiaan maali voi sisältää kymmeniä erilaisia kemikaaleja. Juuri se ekomerkittykin. Niissä on kuohumisen torjumiseen purkituskoneessa vaahdonestoaineita. Pigmentin laskeutumista purkin pohjalle estetään paksuntimilla ja maalien peltipurkkeja suojataan korroosionestoaineilla. Lisäksi maalit sisältävät erilaisia kalvonmuodostajia ja PCB -yhdisteitä pehmittimenä sekä parantamaan maalin lämmön ja kemikaalien kestävyyttä.

Tuotteita ilman viherpesua tai ilman katteettomia ekoväittämiä

Meidän tavoitteemme on, että valikoimissamme on vain oikeasti ekologisia tuotteita. Vuoden 2018 aikana tavoitteenamme on tuoda jokaisen tuotteen tuotekuvaukseen Ekologisuus-välilehti, josta tuotteen ekologisuuden plussat ja miinukset oikeasti selviävät. Esimerkki valmiista Ekologisuus-välilehdestä löytyy uusimmasta tuotteestamme AURO 814 Hirsisuoja valkoinen. Näin tuotteiden ekologisuutta voidaan oikeasti vertailla keskenään. Aikaisemmin tällainen on ollut lähes mahdotonta, koska valmistajat eivät yleensä kerro mitä kaikkea tuotteen valmistuksessa on käytetty. Tavoitteenamme onkin, että valmistajat joko suostuvat kertomaan tuotteessa käytetyt ainesosat, tai sitten tuote tullaan pikkuhiljaa poistamaan valikoimistamme. Aluksi tämä koskee sisätuotteita, koska niillä on suurempi merkitys terveyden kannalta, mutta jatkossa myös ulkotuotteita.

Suomen markkinoilla on oikeastaan vain yksi valmistaja, joka kertoo kaikki maalituotteessa käytetyt raaka-aineet kaikissa tuotteissaan. Se on AURO. Tämä on siis erittäin poikkeuksellista. Yleensä maaleista kerrotaan vain se mikä on lainsäädännön takia pakko kertoa. Ei mitään muuta.

Miksi emme ole viehtyneet ekomerkkeihin

En kiellä, etteikö idea ole hyvä. Merkki, josta voi tunnistaa muita tuotteita selvästi ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon. Ongelma tulee siinä, että ekomerkit ovat bisnestä. Ekomerkit (esimerkiksi EU-Kukka ja myös tuo M1-merkintä) eivät ole jotain joka ansaitaan, vaan ne voidaan ostaa tuotteelle joka alittaa tietyt raja-arvot. Ja vielä kun tähän lisätään se että nuo raja-arvot eivät todellakaan takaa tuotteen myrkyttömyyttä tai päästöttömyyttä, on meillä tilanne jossa merkittävästi enemmän huolta aiheuttavia ainesosia sisältävissä tuotteissa on ekomerkki, ja niissä turvallisemmissa ei.

Lisäksi kemianteollisuus on onnistunut lobbaamaan valtavan määrän poikkeuksia, joita ei tarvitse ottaa huomioon ekomerkityissä maalituotteissa.

Siksi tuotteillemme ei ole haettu ekomerkkejä, vaan ne ovat oikeasti ekologisia.

Miksi kaikella tällä on oikeasti merkitystä

Koska maalien sisältämät kemikaalit eivät ole ongelmattomia. Useimmat meistä jo ymmärtävät, että ruoka ja juoma tulee olla mahdollisimman puhdasta. Keskimäärin ihminen kuluttaa 1 kg ruokaa ja 2 kg vettä päivässä. Ilmaa hengitämme noin 10 000 litraa vuorokaudessa. Se on yhteensä noin 15 kg. Eli viisi kertaa enemmän kuin ruokaa ja vettä yhteensä. Ja sisätiloissa ollessamme tähän ilmaan sekoittuu kaikki ne kemikaalit, joita maalit sisältävät.

Jo 600 000 suomalaista on saanut oireita huonosta sisäilmasta. Kaikki oireet eivät tietenkään johdu pintakäsittelyaineiden kemikaaleista, mutta niillä on yllättävän suuri merkitys sisäilman laatuun. Maalattuja pintoja on paljon.

Luonnonmaalikauppiaasi,

Lauri

Jätä kommentti

Paytrail banneri Pajutex

Yhteystiedot

Suomen Luonnonmaalit Oy

Y-tunnus: 2760117-2


09-851 2101

[email protected]

Upokaskuja 6-8, 01450 Vantaa

Ma: 9-18 Ti-Pe: 9-17 La: 10-14 Su: suljettu

Katso poikkeukselliset aukioloajat Facebookista esim. ennen juhlapyhiä!

Seuraa meitä

Tilaa uutiskirje

Suomen Luonnonmaalien uutiskirjeen tilaamalla saat seuraavan ostoksesi kokonaissummasta 10 € alennuksen (tilauksen minimisumma 100 €).


HUOM! Saat alennuskoodin uutiskirjeen tilauksen jälkeen ilmoittamaasi sähköpostiin. Kirjoita saamasi koodi kassalla Kupongin koodi -kenttään.

Ostoskori on tyhjä.

Jatka ostoksia